Överkroppsfokus

I Söndags som sagt tredje träffen med mina mammor som jag jobbar med just nu och det var dags att fokusera på lite överkroppsstyrka. Främst baksidan då det är lätt att vi under vår graviditet blir så framåtroterade pga förändrad viktfördelning och kroppsposition. 

Rodd av alla dess slag är övning nummer ett skulle jag vilja påstå när det gäller överkroppsstyrka. Vi började jobba med gummiband, sedan finns mängder med varianter och olika redskap att använda sig av för att träna just rodd men gummiband tycker jag man kommer väldigt långt med och det är smidigt att ha hemma eller bära med sig i vagnen eller på resande fot. 

Vi jobbade vanlig smal rodd, fokus på att först hitta djupa magen och hålla naveln tight nära ryggraden. Efter det se till att armbågarna går rakt bakåt så armarna slickar tröjan för att i slutskedet fokusera på att nypa ihop skulderbladen. Reglera själv hur jobbigt det ska vara beroende på hur spänt du låter gummibandet vara. I början rekommenderar jag att du jobbar fler repetitioner men med lättare motstånd. 

Helg igen! 

Veckorna löper på i en rasande fart så nu laddar vi för helg igen! Magen är redan inne i v 28 och bara det känns ju helt galet. 

I veckan var det dags för andra träningen med Runacademy, intervaller stod på schemat och det var verkligen oerhört inspirerande att se alla deltagare så fokuserade och intresserade av att lära sig nya saker. Intervaller är något jag personligen tycker är oerhört roligt (och jobbigt såklart) samt att det är tidseffektivt och ofta ger bra resultat. I rätt mängd och kombination med annan träning såklart :-) 


På Söndag är det dags för tredje träffen med mina mammor igen och det är också något jag ser fram emot. Att dela med mig av kunskap kring träning under och efter graviditet är något som ligger mig varmt om hjärtat och jag blir ännu mer inspirerad när jag ser hur deltagarna suger åt sig och har fin nytta av det vi jobbar med. Förra veckan hade vi underkropps-fokus och denna gång kommer vi fokusera lite mer på överkropp. Delar med mig lite av passet på Söndag.

Jag ska jobba lite med och förbereda mig inför ett reportage jag ska vara med i vad gäller träning under graviditet nästa vecka också så det ska ni också få höra mera om🙂  


Annars ser jag fram emot tid till bus & mys med grabbarna i helgen, extra viktigt nu när vardagen är i full gång! Popcornparty på agendan för Fredagsmyset :-) 

Runacademy Sundsvall är igång igen! 

Igår var det dags för höstens första träning! Riktigt roligt med så många anmälda och vi ledare är iaf väldigt glada och nöjda efter träningen :-) 

Totalt 15 pass ska vi avverka tillsammans här under hösten och nu första passet var det mycket fokus på löpteknik. Jag ser fram emot att få coacha och se deltagarnas framsteg, redan igår märktes det att alla är nyfikna och vill lära sig så mycket som möjligt. 

Jag är såklart lite frustrerad över att mitt eget deltagande kommer bli mer och mer begränsat men desto mer fokus får jag lägga på att coacha och man lär sig massor om sin egen löpning ändå! I vår är jag med för fullt å kutar igen ;-) 

Har du inte anmält dig än men är sugen så tveka inte, mejla info@runacademy.se för mer information. 

Fina bilder som Mats tagit! 

Mammaträning i September!

Mammaträning med fokus på MammaMage!

Har du nyligen fött barn och är nyfiken på att komma igång med träningen eller har tiden tickat på och bebisen har blivit stor och du väntar fortfarande på rätt läge. Då finns nu chansen att starta hösten och träningen på bästa sätt!

Under fyra söndagar i september träffas vi kl. 17.00 under ca 60 minuter på Landskronavägen i Granloholm. Vi kommer att fokusera på att träna på rätt sätt efter en graviditet, givetvis inkluderar det då en hel del MammaMage. MammaMage kan du läsa mer om på mammamage.se.

Minst 5 personer och max 10, först till kvarn gäller. Mejla ditt intresse på idamariahalvarsson@hotmail.com. Skriv gärna några rader om dig själv och din träningsbakgrund.

Bebis/barn är självklart välkommet att följa med i vagn men om möjligheten finns rekommenderar jag att du ger dig själv fullt fokus under denna timme!🙂

Pris 750 kr.

Väl mött!

 

Vad tränar jag nu?  

Gravidvecka 22 just nu och tiden bara rusar förbi. Jag saknar alla löprundor jag hade sett fram emot i sommar och motivationen till att träna är inte alltid på topp. Även om jag vet hur viktigt det är och att jag kommer ha igen det sen efteråt… 

Jag försöker att inte ha så höga krav på mig själv, det är en kort tid trots allt och jag vill inte stressa kroppen eller göra något som kan skada och bara ge problem senare. Här tänker jag främst på löpningen och att vi trots allt bara har en bäckenbotten… 

Yoga, simning och styrketräning är det som är fokus och funkar bäst just nu! Yogan är det jag helst väcker kroppen med om det ges möjlighet! Kanske en liten huvudvärk eller lite småstel kropp på morgonkvisten men bara jag får landa lite på mattan försvinner det allt som oftast! 

Styrketräningen ser såklart inte ut som innan jag var gravid. Jag jobbar mer helkropp och fokuserar på baksida samt underkropp. Jag jobbat fler repetitioner än färre tyngre och jag håller framförallt koll på min bålkontroll! 

Bilden medan säger ganska mycket. Till vänster noll kontakt och kontroll på djupa magen. Till höger är bäckenbotten påkopplad och djupa magen aktiverad. Blir det för tungt, känner jag att jag börjar tappa magstödet avbryter jag övningen och kanske sänker till lägre vikt. Det är här fokus ska ligga just nu, kanske trist om man är van att lyfta tungt men ack så viktigt! Träna därför gärna i bara sporttop, då kan du ganska enkelt se när magen far väg. 

Höga Kusten 

Vi har varit på en minitrip till Höga Kusten. Det bästa hittills denna sommar tror ja om man frågar barnen 😊 

Vi åkte först upp till Skuleberget och vandrade uppför där med Melker på Onsdageftermiddagen. Herman fick vara med Farmor och Farfar under tiden. Väl uppe på toppen fikade vi våfflor med hjortronsylt & grädde för att samla krafter att vandra neråt igen🙂 Melker hade starka ben och jag fick kämpa lite jag med nu när jag inte är alltför lätt längre ;-) 


Vi hade hyrt stuga i Rövarbyn som ligger precis nedanför Skuleberget så vi åkte dit och packade in lite saker innan vi åkte ner till havet vid Kälsviken för att tillaga kvällens middag. Jag är oerhört nöjd med vår murrikka och det är verkligen något speciellt att laga mat och äta utomhus. Barnen gillar att hjälpa till samt att de hittade nya lekkompisar som de roade sig tillsammans med. Nog somnade de lätt sedan när det väl blev läggdags! 


Dagen efter hade vi siktat in oss på att gå till och från Slåttdalsskrevan. Så blev det och vi hade en riktigt fin dag tillsammans! Herman var lite missnöjd emellanåt men vi fick honom rätt snabbt på bättre humör🙂 Melker däremot var helt exemplarisk och knatade hela 8,6 km!!! helt på egen hand! Sista kilometrarna klagades det lite på att han var trött i benen men det kändes bara helt naturligt, jag själv hade rätt ont också ;-) 

Superkul att allt funkade så bra och det är så lämpligt när det endast ligger ca 1,5 timme bort från oss. Väl värt ett besök! 

Många fikapauser måste det få bli :-) 

OW Simning

Jag försöker som sagt simma en del just nu. Jag hade ju innan jag blev gravid planer på att köra lite swimrun i sommar så nog har suget efter lite OW simning funnits där hela tiden. Nu har jag fått låna en våtdräkt nån vecka utav en kompis så det känns kul att ändå hinna testa på några pass denna säsong.

Premiär fick det bli nu när vi är i Huskölen i Ljusnan. Jag har köpt en våtdräkt till Melker med men han var ändå lite skeptisk till kylan😉 Jag & My fick oss iaf en fin simtur ikväll och det är sommarkvällar som denna jag spar och plockar fram i vinter!